Het klimaat..

3 mei 2018 - Ocho Rios, Jamaica

Ocho Rios, 3 mei 2018

Een dag aan het strand valt in het water..

In het centrum van Ocho Rios verwelkomen we de regen na langere tijd van droogte.  Het regent pijpenstelen en we ruiken de regen.  Iedereen gaat schuilen en opnieuw pientere verkopers doen hun uiterste best om regenparaplu's aan de man of vrouw te brengen.  Maar een pienter ouder dametje vraagt een jonge man haar onder zijn paraplu naar de overkant van de straat te brengen..

Het regent nooit lang in Jamaica en weldra zitten we op het strand en heeft de zon opnieuw de overhand.  Een pelikaan in vlucht over de Caribische zee. Een scherp oog en keurige duik voorziet hem van zijn buit.

Ocho Rios, 5 mei 2018

Pleasure Cove beach..

We vinden Pleasure Cove Beach.. een zondag op het strand zonder zon in Jamaica. De pelikanen die ons met hun stunts verblijden en wij knabbelend op plantain-chips..

Extra informatie :

Er is niet echt sprake van een regenseizoen in Jamaica, de meeste regen valt tussen mei-juni en september-november. De gemiddelde maximum temperatuur is ongeveer 30 Celsius.

Plantain chips

Plantain of bakbanaan is 30 tot 40 cm lang en heeft een harde schil. De kleur is groen, geel of roodachtig.  In tropische landen en ook in Jamaica is de bakbanaan een belangrijk onderdeel van de maaltijd, vergelijkbaar met aardappels in België. Van onrijpe bakbananen worden bananen-chips gemaakt.